Títol: Troia
Autor:
Stephen Fry
Traducció: Anna Llisterri
Data de publicació: 30/10/2023
Editorial:
arallibres
Pàgines: 344
Preu: 23,50 €
El segrest d'Helena provoca una guerra a la ciutat de
Troia entre grecs i troians que durarà deu anys. És una guerra terrible amb
víctimes per tots els bàndols. Una tragèdia que perdurarà pels segles dels
segles, en què les passions monstruoses es troben amb els ideals més elevats i
la més baixa astúcia. Amb el rigor d’un gran divulgador i una ironia
inconfusible, Stephen Fry ens endinsa en una de les històries més populars,
sorprenents i extraordinàries de la mitologia grega, després dels èxits dels
seus anteriors llibres Mites i Herois. A Troia hi trobareu heroisme
i odi, amor i pèrdua, venjança i penediment, desig i desesperació. Són aquestes
passions humanes les que encara avui ens parlen de qui som.
Opinió
“– Tant de bo, fa tota aquella pila d’anys, Prometeu no
m’hagués convençut de crear la humanitat –va concloure. –Sabia que era un
error”
Tenia moltes ganes de començar aquest llibre perquè la
mitologia, sobretot la mitologia grega, és un tema que m’apassiona (cada curs
escolar busco la manera d’impartir una o dues classes de mites). Ja sabia que
tractaria sobre la guerra entre Grècia i Troia, el títol ho diu tot, però volia
saber com ho abordava l’autor.
Vaig començar el llibre i hi havia molts noms, noms per aquí,
noms per allà i, la veritat sigui dita, gens fàcils: Neptòlem, Menelau, Agamèmnon,
Amíntor, la població de Ftía, els mirmídons (que vaig haver de buscar què eren,
perquè em devia perdre l’explicació de l’autor), Protesilau, Clitemnestra...
fins al punt de fer-se una mica feixuc. No obstant això, mentre anava avançant
en la novel·la, el llenguatge accessible que empra l’autor em va facilitar
bastant la comprensió de la trama. Aquest pertany al bàndol grec, aquest
pertany al bàndol troià, aquest és fill d’Aquil·les...
Tot seguit passo a descriure els passatges del llibre que
m’han semblat curiosos i, alhora, desagradables. El primer d’ells és que Troia
es va edificar al lloc on està perquè ho va decidir una vaca, ja que el fet que
s’assegués en un terreny demostrava que era un lloc pròsper. Després, s’explica
com Tàntal va matar al seu fill i el va servir als déus olímpics com a fricandó.
També es menciona que, a Tetis, les nereides li van dir que si atansava els
seus fills al foc es tornarien immortals (cosa que no era veritat, ja que tots
els seus fills van acabar cremats; a excepció d’Aquil·les, a qui va salvar
Peleu [el seu pare]). Totes les fites dels herois s’atribuïen als déus. Paris
va llançar la fletxa que va matar Aquil·les, però va creure que havia estat
guiat pel déu Apol·lo, déu del tir amb arc.
La
implicació o no implicació dels déus en el relat de Troia és un indicador de
fins a quin punt es pot voler tractar com a història o com a mite.
De tot plegat, el que més destaco és el detall amb què es
relaten els assassinats de la guerra i la manera com es matava: tallant el cap,
travessant el cervell amb una espasa... Davant d’aquesta brutalitat, m’ha
sorprès que cada bàndol volgués recuperar els seus morts.
El kleos,
la fama i la glòria que havien guanyat amb el seu valor i les seves proeses
asseguraria que els seus noms perduressin eternament en la història, generació
rere generació. L’honor que el seu cos fos rentat i cremat en una pira
consagrada amb tots els càntics i oracions degudes constituïa el primer pas cap
a la realització d’aquell kleos. [...] Els que morien per malaltia o
qualsevol altra cosa que no fossin ferides de guerra, no podien esperar la
purificació i la resta de cerimònies per molt importants que haguessin estat en
vida.
No vull acabar sense dir que l’autor, en l’apèndix “Mite
i realitat”, ens recomana una pel·lícula:
La
pel·lícula de Wolfang Petersen, Troia (2004), amb Brad Pitt fent
d’Aquil·les i Brian Cox d’Agamèmnon. No s’hi veu ni un olímpic. Al llarg
d’aquest llibre, de tant en tant m’he aturat un moment per observar que és
possible interpretar les descripcions que fa Homer de déus ajudant els mortals
com a metafòriques.
________________________________________________________________
Tenía muchas
ganas de empezar este libro porque la mitología, sobre todo la mitología
griega, es un tema que me apasiona (cada curso escolar busco la forma de
impartir una o dos clases de mitos). Ya sabía que trataría sobre la guerra
entre Grecia y Troya, el título lo dice todo, pero quería saber cómo lo
abordaba el autor.
Empecé el
libro y había muchos nombres, nombres por aquí, nombres por allá y, la verdad
sea dicha, nada fáciles: Neoptólemo, Menelao, Agamenón, Amíntor, la población
de Ftía, los mirmidones (que tuve que buscar qué eran, porque debí de perderme
la explicación del autor), Protesilao, Clitemnestra... hasta el punto de que se
me hizo pesada la lectura. Sin embargo, mientras iba avanzando en la novela, el
lenguaje sencillo y accesible que utiliza el autor me facilitó bastante la
comprensión de la trama. Este pertenece al bando griego, este pertenece al
bando troyano, este es hijo de Aquiles...
A
continuación, paso a describir aquellos pasajes que me han parecido curiosos y,
a la vez, desagradables. El primero de ellos es que Troya se edificó en el
lugar donde está porque lo decidió una vaca, ya que sentarse en un terreno
demostraba que era un lugar próspero. Después, se explica cómo Tántalo mató a
su hijo y lo sirvió a los dioses olímpicos como un estofado de carne. También
se menciona que, a Tetis, las nereidas le dijeron que si acercaba a sus hijos
al fuego se volverían inmortales (lo que no era verdad, ya que todos sus hijos
acabaron quemados; salvo Aquiles, a quien salvó Peleo [su padre]). Todos los
hitos de los héroes se atribuían a los dioses. Paris lanzó la flecha que mató a
Aquiles, pero creyó que había sido guiado por el dios Apolo, dios del tiro con
arco.
De todo ello,
lo que más destaco es el detalle minucioso con el que se relatan los asesinatos
de la guerra y la forma en la que se mataba: cortando la cabeza, atravesando el
cerebro con una espada... Ante esta brutalidad, me ha sorprendido que cada
bando quisiera recuperar a sus muertos para hacerles una ceremonia de
purificación.
No quiero
terminar sin decir que el autor, en el apéndice “Mito y realidad”, nos
recomienda una película: “Troya” de 2004, con Brad Pitt como Aquiles y Brian
Cox como Agamenón.
No hay comentarios:
Publicar un comentario